Penguasaan Bahasa Wanita Pekak dan Impak kepada Pemerolehan Bahasa Anak
Abstract
Impak dalam pemerolehan bahasa kanak-kanak bermula daripada persekitaran permulaan sejak kelahiran lagi. Ungkapan oleh ibu bapa mempengaruhi pemerolehan bahasa seseorang kanak- kanak. Namun begitu, proses pemerolehan bahasa kanak-kanak yang memiliki ibu Orang Kelainan Upaya (OKU) fizikal masalah pendengaran adalah berbeza. Hal yang demikian kerana, masalah pekak yang dialami memberikan kesan kepada penguasaan bahasa. Oleh yang demikian, kajian ini mempunyai tiga objektif kajian. Pertama, ia dijalankan bagi mengenal pasti faktor dan impak yang berlaku dalam pemerolehan bahasa ibu yang mengalami masalah pendengaran. Teori Jean Piaget diaplikasikan dalam proses analisis data kajian ini melibatkan penguasaan bahasa ibu dan pemerolehan bahasa anak. Kedua, bagi meneliti tahap pemerolehan bahasa anak di bawah penjagaan wanita pekak. Akhir sekali, ketiga bertujuan melihat perkaitan antara Teori Jean Piaget dengan penguasaan bahasa responden ibu dan anak. Kajian ini berbentuk kualitatif yang melalui penelitian yang mendalam, iaitu in- depth study terhadap responden. Konklusinya, melalui dapatan kajian menunjukkan penguasaan ibu yang mengalami masalah pendengaran memberikan kesan kepada pemerolehan bahasa anak yang dijaga. Malah, faktor latar belakang keluarga memainkan peranan yang menjadi faktor penguasaan bahasa yang diperoleh. Namun begitu, pemerolehan bahasa yang sering diulang dan digunakan dengan kerap memberikan kesan yang baik bagi meningkatkan pemerolehan bahasa dalam sesuatu aspek.
The impact on children's language acquisition begins from their early environment right from birth. Parents' expressions significantly influence a child's language acquisition. However, the language acquisition process for children with mothers who have physical disabilities, particularly hearing impairments, differs. This is due to the deafness experienced, which affects their language proficiency. Therefore, this study has three objectives. First, it aims to identify the factors and impacts occurring in the acquisition of the mother tongue in children with hearing impairments. Jean Piaget's theory is applied in the data analysis process concerning the mother tongue proficiency and language acquisition of children. Second, it examines the level of language acquisition in children under the care of deaf women. Lastly, it seeks to explore the relationship between Jean Piaget's theory and the language proficiency of both the mother and child. This qualitative study involves in-depth research on the respondents. In conclusion, the findings indicate that the language proficiency of mothers with hearing impairments affects the language acquisition of the children they care for. Furthermore, the family background factors play a crucial role in the language proficiency acquired. However, frequent repetition and usage of language positively impact language acquisition in various aspects.