FAEDAH RPGS TABLETOP SEBAGAI ALAT PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Authors

  • Khairul Hisham bin Jamalludin
  • Harshita Aini Haroon

DOI:

https://doi.org/10.58915/johdec.v12.2023.641

Abstract

Permainan perwatakan atas meja (TTRPG) ialah permainan yang berpotensi menjadi alat pengajaran dan pembelajaran yang berharga. TTRPG ialah permainan naratif berstruktur yang membolehkan sekumpulan pemain terlibat dalam penceritaan kolaboratif untuk membina cerita semasa mereka bermain. Ramai yang terlepas pandang potensinya dalam bidang pendidikan kerana ia merupakan hobi khusus. Disebabkan ini, terdapat kurang penyelidikan TTRPG dalam bidang akademik. Makalah ini akan menerangkan apakah itu TTRPG dan contoh jenis permainan yang terdapat di pasaran. Ia juga akan menggambarkan bagaimana permainan itu boleh memberi manfaat kepada pelajar, apakah kemahiran yang boleh diajar dengan berkesan menggunakan permainan itu, dan cara ia membantu pelajar melibatkan diri dengan bahan pembelajaran. Ini adalah berdasarkan kertas kerja dan artikel dan pengalaman mengajar bilik darjah saya sendiri menggunakan TTRPG, yang telah mendorong saya untuk meneruskannya sebagai topik penyelidikan. Akhir sekali, kertas ini akan memberi cadangan mengenai aktiviti masa depan untuk penyelidikan lanjutan dalam topik TTRPG.

Tabletop role-playing games (TTRPGs) are games that have the potential to be valuable tools for teaching and learning. TTRPGs are structured narrative games that allow a group of players to engage in collaborative storytelling, thus building a story as they play. Being a niche game with its own history of vilification by the mainstream media in the West, it has gone largely unnoticed by educators worldwide other than as a hobby for a limited few. Due to this, there has been sparse research on TTRPGs in academia. This paper will highlight and describe what TTRPGs are and examples of games available on the market. It will also illustrate how the games may benefit students, what skills can be taught effectively in class using the game, and how they help students to engage with the learning material. This is based on papers and articles and my own classroom teaching experience using TTRPGs, which has spurred me to pursue this as a research topic. Finally, there are suggestions on future activities to execute implement further research.

Keywords:

Permainan perwatakan atas meja, Permainan naratif, Permainan bercerita, Permainan dalam pendidikan, Pengajaran dan pembelajaran

Downloads

Published

01-04-2024

How to Cite

Khairul Hisham bin Jamalludin, & Harshita Aini Haroon. (2024). FAEDAH RPGS TABLETOP SEBAGAI ALAT PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN. Journal of Human Development and Communication (JoHDeC), 12, 125–133. https://doi.org/10.58915/johdec.v12.2023.641

Issue

Section

Articles