PEMBELAJARAN DALAM TALIAN: GAYA KEPIMPINAN DAN KEPUASAN KERJA GURU
DOI:
https://doi.org/10.58915/johdec.v12.2023.637Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan gaya kepimpinan terhadap kepuasan kerja dalam kalangan guru yang mengendalikan pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19. Gaya kepimpinan yang dikaji ialah gaya kepimpinan transformasi, gaya kepimpinan transaksi dan gaya kepimpinan Laissez Faire. Data dikumpul melalui kaedah kuantitatif dengan mengedarkan borang soal selidik. Responden kajian terdiri daripada 102 orang guru sekolah kerajaan di Pulau Pinang. Kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social sciences (SPSS) untuk mendapatkan Nilai Korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan transformasi, gaya transaksi dan gaya kepimpinan Laissez-Faire dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru.
This study aims to examine the effect of leadership style on job satisfaction among teachers who conduct online learning during the COVID-19 pandemic. The three leadership styles studied are transformational leadership style, transactional leadership style, and laissez-faire leadership style. Data was gathered quantitatively through the distribution of questionnaires. The study's respondents consisted of 102 government school teachers in Penang. The study was analysed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software to obtain the Pearson correlation value. The results show that there is a significant relationship between transformational leadership style, transactional style, and laissez-faire leadership style and job satisfaction among teachers.