Penguasaan Kosa Kata dalam Komunikasi Bahasa Asing
Abstract
This study aims to explore vocabulary proficiency among foreign language students in secondary schools in Malaysia. The objective of this study is to identify the problems in learning foreign language faced by students and to investigate the teachers’ views on the problem of vocabulary usage in foreign language learning. A total of 12 teachers who taught foreign language subjects, which is al-Lughah al-‘Arabiah al-Mu’asirah (Arabic Language) in several religious secondary schools were selected as the sample. The research instrument used is a questionnaire. Descriptive analysis is used to gather data and were analysed based on percentage and frequency only. Interestingly, the result showed that most of the students who learn Arabic as a foreign language have problems in using vocabulary in Arabic and will disrupt the process of oral and written communication indirectly. The findings of this study indirectly have implications for language teaching and communication methods in an effort to improve the soft skills element among students.
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penguasaan kosa kata bahasa asing dalam kalangan pelajar di sekolah-sekolah menengah di Malaysia. Selain itu, objektif kajian ini juga untuk mengetahui masalah pembelajaran bahasa asing yang dihadapi oleh pelajar serta melihat pandangan guru terhadap masalah penggunaan kosa kata dalam pembelajaran bahasa asing. Seramai 12 orang guru yang mengajar subjek bahasa asing, iaitu subjek al-Lughah al-‘Arabiah al-Mu’asirah (Bahasa Arab) di beberapa buah sekolah menengah agama dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen kajian menggunakan borang soal selidik. Data dianalisis berasaskan deskriptif asas dengan melihat kepada kekerapan dan peratusan sahaja. Hasil kajian menunjukkan sebahagian besar pelajar yang mempelajari Bahasa Arab sebagai bahasa asing menghadapi masalah menguasai kosa kata dalam Bahasa Arab dan ini secara tidak langsung mengganggu proses komunikasi lisan dan tulisan mereka. Dapatan kajian ini secara tidak langsung memberi implikasi terhadap kaedah pengajaran bahasa dan komunikasi dalam usaha meningkatkan elemen kemahiran insaniah dalam diri pelajar.