Komunikasi Kesihatan berkenaan COVID-19 melalui Akaun Twitter Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob
Abstract
Media sosial seperti Twitter dapat dijadikan sebagai satu medium yang berkesan dalam menyampaikan komunikasi kesihatan dan menyebarkan maklumat mengenai pandemik COVID-19. Kajian lepas menunjukkan bahawa keberkesanan media sosial seperti Twitter dalam mengubah persepsi masyarakat memerlukan strategi yang jitu iaitu pemilihan corak topik dan teknik komunikasi yang bersesuaian dengan khalayak sasaran. Namun begitu, kajian mengenai corak topik, jenis komunikasi visual dan teknik komunikasi dalam melakukan komunikasi kesihatan untuk menghadapi pandemik COVID-19 masih belum banyak dikaji. Selain itu, terdapat juga beberapa kumpulan dalam masyarakat yang biasanya menghadapi masalah untuk memahami maklumat mengenai risiko kesihatan. Namun, dengan penggunaan gambar, video, grafik interaktif dan 3D, bahan-bahan ini dapat meningkatkan pemahaman khalayak terhadap sesuatu isu. Maka, makalah ini merupakan kertas konsep yang akan melihat kepada strategi komunikasi yang digunakan oleh individu yang menjawat jawatan selaku Menteri Kanan (Keselamatan) Negara dalam mengkomunikasikan maklumat berkaitan COVID-19 dan peranannya dalam kalangan masyarakat bagi memperolehi maklumat yang sahih. Pemimpin dianggap mempunyai peranan yang penting dalam mempengaruhi persepsi dan keputusan yang berkaitan kesihatan. Oleh itu, kajian yang melibatkan cara pemimpin melaksanakan komunikasi kesihatan perlulah diperbanyakkan agar dapat meningkatkan kredibiliti sesebuah kerajaan serta kebolehpercayaan masyarakat mengenai maklumat yang disampaikan kepada mereka.
Social media such as Twitter can be used as an effective medium in conveying health communication and disseminating information about the COVID-19 pandemic. Past studies have shown that the effectiveness of social media such as Twitter in changing public perceptions requires a precise strategy which is the selection of topic patterns and communication techniques that are appropriate for the target audience. However, studies on topic patterns, types of visual communication and communication techniques in conducting health communication to deal with the COVID-19 pandemic have not been extensively studied. In addition, there are also some groups in the society who typically have trouble understanding information about health risks. However, with the use of pictures, videos, interactive graphics and 3D, these materials can increase the audience's understanding of an issue. Therefore, this study is a conceptual paper that will look into the communication strategies used by individuals who hold the position of Senior Minister of Malaysia (Security) in communicating information related to COVID-19 and its role in society to obtain authentic information. Leaders are considered to have an important role in influencing health-related perceptions and decisions. Therefore, the studies about how leaders implement health communication need to be enhanced in order to increase the credibility of a government as well as the credibility of the community on the information provided to them.