Pengajaran Pendidikan Islam bagi Murid Berkeperluan Pendidikan Khas : Kajian Literatur Sistematik (SLR)

Authors

  • Norafizah Mustafa Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Cawangan Negeri Sembilan, Kampus Kuala Pilah
  • Nursafra Mohd Zhaffar Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Cawangan Negeri Sembilan, Kampus Rembau
  • Mahfuzah Mohammed Zabidi Universiti Teknologi MARA (UiTM), Shah Alam, Selangor

DOI:

https://doi.org/10.58915/johdec.v14.2025.1203

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menganalisis amalan pengajaran Pendidikan Islam (GPI) kepada murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK). Fokus utama adalah pada amalan guru dalam menyampaikan ilmu dan melaksanakan pengajaran yang sesuai untuk memenuhi keperluan khusus MBPK. Metodologi kajian melibatkan tinjauan literatur sistematik yang merangkumi perancangan, pengendalian dan pelaporan semakan. Proses ini melibatkan pencarian dan penilaian artikel dari pangkalan data seperti MyJurnal, Google Scholar, Jstor dan Scopus untuk artikel yang diterbitkan dari 2020 hingga 2024. Hasil kajian menunjukkan bahawa daripada 40 artikel yang dikaji, hanya 15 artikel didapati relevan. Kajian mendapati bahawa pengajaran Pendidikan Islam kepada murid berkeperluan khas (MBPK) tertumpu kepada penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) dan teknologi, isu dan cabaran yang dihadapi oleh guru, peranan guru serta pendekatan pengajaran kreatif dan juga aspek kolaborasi dan sokongan dalam proses pengajaran.

Downloads

Published

05-12-2025

How to Cite

Mustafa, N., Mohd Zhaffar, N., & Mohammed Zabidi, M. (2025). Pengajaran Pendidikan Islam bagi Murid Berkeperluan Pendidikan Khas : Kajian Literatur Sistematik (SLR). Journal of Human Development and Communication (JoHDeC), 14, 109–121. https://doi.org/10.58915/johdec.v14.2025.1203

Issue

Section

Articles