Penyampaian Maklumat melalui Pembangunan Video Interaktif

Authors

  • Nur Azila Azahari
  • Hanisya Muhammad Husni
  • Wan Nor Ashiqin Wan Ali
  • Kastriafuddin Tengku Yaakob

Abstract

Langkawi terkenal sebagai destinasi percutian. Terdapat pelbagai tawaran pelancongan yang disediakan di sana. Penduduk tempatan boleh mendapat manfaat bersama dengan dapat menyediakan rumah tumpangan. Namun begitu, apabila wujudnya begitu banyak hotel, saingan menjadi meningkat. Mereka sukar memasarkan perkhidmatan rumah tumpangan. Selain itu, pelancong berasa selesa dengan penggunaan peta walaupun ianya mempunyai saiz fizikal besar untuk dibawa ke mana-mana. Inisiatif penyelidik dalam membangunkan video interaktif adalah supaya memudahkan pelancong untuk akses ke tempat yang ingin dituju hanya melalui gadget masing masing. Model reka bentuk dan pembangunan Alessi dan Trollip telah digunakan bagi pembangunan video interaktif. Satu penilaian dilakukan bagi mendapatkan maklum balas video. Hasilnya merupakan pendapat dan penambah baikan bagi video interaktif ini.

Keywords:

Interaktif, Keberkesanan, Media, Promosi, Video

Downloads

Published

11-03-2025

How to Cite

Nur Azila Azahari, Hanisya Muhammad Husni, Wan Nor Ashiqin Wan Ali, & Kastriafuddin Tengku Yaakob. (2025). Penyampaian Maklumat melalui Pembangunan Video Interaktif. Journal of Human Development and Communication (JoHDeC), 8, 183–190. Retrieved from https://ejournal.unimap.edu.my/index.php/johdec/article/view/1816

Issue

Section

Articles